“Onze cliënten zijn vaak op zoek naar gemoedsrust”

Advocatuur wordt vaak geassocieerd met geld en daarmee met welvaart. Maar er zijn voorbeelden die het tegendeel bewijzen. Rechtshulp aan mensen met complexe problematiek en amper vermogen, gratis spreekuren in de provincie… Een lunchgesprek over de gemoedsrust die een advocaat soms kan brengen.

Vaak al een hele drempel over
“Ze ontmoeten elkaar voor het eerst. Er wordt jus d’orange ingeschonken en broodjes gesmeerd terwijl ze nader kennis maken: advocaat Jeroen Kanning en budgetconsulent Stefan Heuker. Het is direct gemoedelijk. Beide mannen vinden elkaar op de raakvlakken van hun vakgebied en raken daar welhaast niet over uitgepraat. Jeroen werkt bij Rechtshulp Advocaten en heeft vanuit die hoedanigheid met enige regelmaat te maken met mensen die onder bewind zijn gesteld, de cliënten waar Stefan en zijn collega’s dagelijks mee werken. “Die helpen wij op allerhande juridische vlakken, daarin proberen we zo sociaal en laagdrempelig mogelijk te zijn”, licht de advocaat toe. “Ik hoor trouwens nooit klachten over jullie, ondanks dat jullie toch best een groot kantoor zijn”, complimenteert hij zijn samenwerkingspartners even tussen neus en lippen door.
Veel van de mensen die bij Rechtshulp Advocaten aankloppen, hebben meer dan één probleem: “Met een overheidsinstantie bijvoorbeeld en op privégebied, zoals scheidingsproblematiek. Dat pakken we gecombineerd aan, want het is heel vervelend wanneer iemand te horen krijgt: ‘wij kunnen je wel helpen met het één maar niet met het ander’. Deze mensen moesten doorgaans al een hele drempel over om naar een advocaat te stappen.”

Jeroen Kanning

Duidelijkheid geeft rust
Bijna als vanzelfsprekend komt het onderwerp op welzijn en welvaart. “Wij zien dat die begrippen vrijwel onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden”, schetst Stefan de zienswijze van Kompas Zuidlaren. “Ondanks dat ze toch zo verschillend zijn. Hoe zie jij dat in relatie tot jouw cliënten?”
Ook in het werk van een advocaat is er sprake van een vervlechting van welzijn en welvaart: “Onze cliënten zijn vaak op zoek naar gemoedsrust. De problemen hebben zich in hun hoofd vastgezet, daar lopen ze dagelijks mee rond. Wat dan soms alleen al helpt, is de zaak bij ons neer te leggen. Dan kunnen ze het loslaten. In het kader van welzijn is dat goed voor hun gezondheid. Vervolgens is het zaak dat je het tot een goed einde brengt. Soms heeft dat een financiële uitkomst en ben je bezig met de welvaart van je cliënt.” Maar het belangrijkste in zijn werk is toch het verschaffen van de gemoedsrust: “Duidelijkheid over de procedure geeft al lucht. Mensen zijn vaak onzeker, ze hebben een brief gekregen van een advocaat of een deurwaarder. Daar zijn ze enorm van geschrokken en ze hebben geen idee wat er allemaal boven hun hoofd hangt.” Eerlijkheid en duidelijkheid luchten op, soms ongeacht de uitkomst: “Het helpt al wanneer je zegt: ‘ik heb jouw stukken gelezen en ik kom toch tot de conclusie dat het niet mooier is dan hoe het er staat’. Dan zoeken we samen naar een oplossing om te voorkomen dat iemand nog dieper in de problemen raakt. Weten waar je aan toe bent, dat geeft rust.”

“De problemen hebben zich vastgezet in hun hoofd, daar lopen ze dagelijks mee rond. Wat dan soms alleen al helpt, is de zaak bij ons neer te leggen.”

‘Bij jullie moet ik zijn’
Zeker in de advocatuur is duidelijkheid en het afstemmen van verwachtingen erg belangrijk, constateert Stefan. Dat kan zijn tafelgenoot volmondig beamen: “Wanneer we dat niet doen, hebben we een probleem.” Zijn vakgebied is niet zelden een speerpunt van kritiek: “Op verjaardagen en feestjes zijn de advocatuur en de problemen die daaromheen hangen, vaak onderwerp van gesprek. Ook daarom is het van belang om ons werk heel zorgvuldig te doen.” Dat ze dat bij Rechtshulp Advocaten ook daadwerkelijk doen, blijkt het aantal cliënten dat via mond-tot-mond reclame bij hen terecht komt: “Vanochtend nog”, vertelt Jeroen, “werd ik gebeld door een vrouw die zei ‘ik hoorde van een bekende dat hij door jullie goed was geholpen, dus bij jullie moet ik zijn’.” Stefan knikt: “Gewoon goed werk leveren, daar kan geen reclamecampagne tegen op.”
De mannen nemen ondertussen een broodje, vergeten bijna te lunchen. Buiten kijken een paar bruine schichtige ogen om zich heen. “Wat een fantastisch mooie locatie hè?”, zegt Stefan enthousiast. De Hertenkamp in Assen stelde een ruimte volledig belangeloos ter beschikking voor deze ontmoeting. Met hetzelfde enthousiasme wordt aan de overkant van de tafel met volle mond geknikt.


Stefan Heuker

Het verhaal van ieder mens
“Jullie noemen jezelf een sociaal kantoor, wat moet ik me daar concreet bij voorstellen?”, zet Stefan het gesprek voort. Daar is geen uitgebreide uitleg voor nodig, de feiten spreken voor zich: “Van onze cliënten valt 60 tot 70% onder de gefinancierde rechtshulp. Dat houdt in dat ze onder een bepaald inkomensniveau zitten en een reguliere advocaat niet kunnen betalen. De overheid betaalt dan een groot deel van de kosten.”
Daarnaast houden Jeroen en zijn collega’s wekelijks gratis spreekuren op verschillende locaties ‘in de provincie’: “Dat doen wij in de bibliotheken in onder andere Winschoten, Veendam, Hoogeveen, Emmen en Stadskanaal. Daar komen altijd aardig wat mensen naartoe met allerhande juridische vragen. Door dit kosteloos te doen, helpen we de maatschappij een beetje. Hebben ze verder hulp nodig, dan kunnen ze bij ons aankloppen. Maar op deze manier zijn ze in ieder geval al een stuk op weg geholpen.”
Naast het op weg helpen van mensen, zijn het vooral ook de verhalen achter iedere individu die het vak van advocaat zo intrigerend maken: “Die achtergrond is essentieel om ons werk goed te kunnen doen én het maakt het werk gewoon erg mooi.”
“Staat welzijn dan bij jou op een hoger plan dan welvaart?”, vat Stefan de drijfveren van de man tegenover zich samen. “Ja”, zegt die volmondig. “Welzijn is veel belangrijker. Wil je welvarend kunnen werken dan kun je daar alleen maar van genieten op het moment dat er ook sprake is van welzijn.”

De lunch is op, de gespreksstof nog lang niet. Maar de plicht roept, beide mannen nemen afscheid in de frisse buitenlucht. Herten kijken even op en grazen dan weer rustig verder. Stefan en Jeroen gaan ieder een kant op, weer aan de slag met het welzijn van hun cliënten.

Inschrijven nieuwsbrief

Iedere maand sturen we je een nieuwsbrief met de nieuwste lunchverhalen. Blijf volledig op de hoogte en lees meer over onze lunchpartners, hun kijk op welvaart en welzijn en hun visie op de toekomst omtrent deze thema’s.